H

Hadirin

Jika anda bermimpi melihat hadirin (orang banyak) disuatu rapat besar menandakan, ada suatu kepercayaan dari orang berpangkat tinggi akan datang kepada anda. Tetapi kalau mimpi anda itu waktu magrib alamat kurang baik. Pertanda penyakit dalam masyarakat akan mengancam penduduk.

Haji

Jika anda bermimpi ada orang-orang haji termasuk dan dalam mimpi berpakaian serba putih, bertanda kebaikan yang selama ini anda lakukan akan membuahkan hasil atau anda sedang diingatkan agar berlakulah lebih arif dan bijak Tuhan melihat anda.

Hak

Jika anda bermimpi ada sesuatu hak yang perlu anda perjuangkan segera dalam mimpi adalah alamat lekas berpengaruh kepada sesama manusia.

Hakim

Jika anda bermimpi menjadi hakim, suatu tanda yang anda akan terima berupa kedudukan yang cukup tinggi. Bila anda mimpi diadili seorang hakim, bertanda anda akan bersih dan lepas dari nista dan fitnah orang.

Halaman

Jika anda bermimpi melihat halaman rumah anda bersih dan pintunya terbuka lebar, bertanda pelajaran anda segera tercapai.

Hampa

Jika anda bermimpi kehampaan suatu usaha dalam mencari kerja, bertanda akan ada kawan yang ingin menjatuhkan anda. Sedang mimpi hampa segala kantong, bertanda akan segera ditolong orang.

Halilintar

Jika anda bermimpi mendengar dan melihat halilintar bersambaran, bertanda anda bisa dengan segera menjatuhkan siapa-siapa yang berseteru dengan anda.

Handai tolan

Jika anda bermimpi melihat handai tolan anda daatng mengunjungi rumah anda dengan senyum simpul, bertanda keberuntungan selama anda dalam kesusahan akan terhibur. Sedang anda sendiri yang berkunjung atau beramai-ramai ketempat handai tolan, alamat anda harus banyak bekerja dengan tenaga dan pikiran anda sendiri.

Hantar

Jika anda bermimpi menghantar sesuatu dengan tak ada aral di tengan jalan, bertanda keselamatan akan menyusul tiba pada anda, sedang anda menghantar mayat kekuburan bertanda kedudukan dikalangan keluarga anda sedikit hari lagi dapat dirasakan.

Hantam

Jika anda bermimpi melihat orang hantam-menghantam, bertanda kehidupan anda penuh kesulitan besar.

Hantu

Jika anda bermimpi berbicara dengan hantu, bertanda keuangan anda akan meningkat, sedang melihat hantu, alamat akan sukses dalam usaha. Dikejar hantu, alamat timbul kesalahan anda. Mimpi melihat hantu tersenyum bersirat akan berumur panjang.

Hanyut

Jika anda bermimpi hanyut terbawa arus, bertanda ada persoalan yang berlarut-larut yang selama ini anda liwatkan dan bila hanyut lalu menenggelamkan bermakna anda akan mendapat fitnah dari orang yang anda kenal lama maupun baru. Jika hanyut tapi mengakibatkan anda terombang-ambing dan terapung menandakan ada kemungkinan, anda dalam setiap berusahan tanpa fundament yang kokoh, dikarenakan kurang matangnya perhitungan.

Hapal

Jika anda bermimpi anda sedang menghapal pelajaran, bertanda segala cita-cita akan segera dikabulkan.

Harum

Jika anda bermimpi Bunga semerbak mengharum dalam impian anda, bertanda tidak baik, percintaan anda mengalami kepahitan, atau rumah tangga akan ada yang mencelakakan.

Harimau

Jika anda bermimpi melihat harimau bertanda peringatan untuk anda agar jangan sangsi dan bimbang, ada kemajuan selama anda dalam mengajukan lamaran kerja. Tapi bila mimpi diburu harimau, bertanda ada orang yang berniat jahat kepada anda.

Hari tahun kelahiran

Jika anda bermimpi menyelamati hari ulang tahun anda sendiri bermakna, anda akan hidup lebih lama lagi. Dan bila anda menerima hadiah hari ulang tahun anda, bertanda anda akan menerima karunia dari Tuhan YME.

Hasil

Jika anda bermimpi sedang menerima sesuatu hasil dari pekerjaan anda, bertanda kebalikannya. Sedangkan mimpi melihat orang-orang menerima Gaji atas kerjanya, bertanda suatu tanda yang anda harus berusaha dalam kerja anda sekarang.

Hati

Jika anda bermimpi mendengar detikan hati, bertanda anda akan menerima khabar baik, sedangkan anda bermimpi terserang penyakit hati atau TBC, bertanda sehat dan segar bugar.

Hawa

Jika anda bermimpi berada dalam hawa yang dingin, bertanda penyakit akan menyerang pada anda, sedang hawa panas, bertanda akan timbul pertengkaran dengan tetangga anda.

Hadiah

Jika anda bermimpi mendapatkan hadiah kenang-kenangan, bermakna akan mendapat kegembiraan yang tak diduga-duga.

Hadang

Jika anda bermimpi dihadang oleh orang menandakan dalam hidup Anda sedikit mengalami kesukaran terutama dalam pekerjaan khususnya dagang, pelayaran, (wirausaha).

Heboh

Jika anda bermimpi ada sesuatu tindakan yang dilihat anda kurang menyenangkan atau akan menghebohkan masyarakat, menandakan tindak tanduk anda dalam bergaul kurang diperhatikan. Sedang anda sendiri yang menghebohkan sekitar kalangan anda berisarat anda disegani teman-teman anda.

Hemat

Jika anda bermimpi hemat bertanda hidupp cinta dan perdagangan andan merosot, bila tidak berusaha dengan tenaga dan keringat sendiri. (kebalikan dari hemat dalam kehidupan sehari-hari).

Hembus

Jika anda bermimpi melihat merasai angin berhembus dengan kencang dari jurusan timur disertai hujan bertanda kesehatan anda akan terganggu.

Hening

Jika anda bermimpi keadaan sekitar anda hening sunyi saja bertanda di tempat anda akan tinggal tenteram dalam tahun ini, atau apa yang anda kerajakan hanya tinggal tetapkan saja tiada yang diubah.

Heran

Jika anda bermimpi melihat sesuatu yang mengherankan anda bertanda bahwa anda kurang tabah sangat mudah dapat dipengaruhi oleh orang lain.

Hias

Jika anda bermimpi menghias dengan pakaian putih, bertanda akan terganggu kesehatan atau ada tamu datang dengan maksud jahat. Dan mimpi melihat orang famili berhias dengan gagah akan ada keluarga yang meninggal dunia, atau setidak-tidaknya yang berhias tadi akan sakit.

Hidangan

Jika anda bermimpi ada pada suatu hidangan yang teratur rapi dengan rupa-rupa makanan yang enak dan lezat, bertanda anda mencapai keberuntungan hidup selama-lamanya.

Hilang

Jika anda bermimpi kehilangan sesuatu bertandakan anda akan ditimpa susah sehari dua hari lamanya.

Hidung

Jika anda bermimpi hidung anda mengeluarkan darah, mengisaratkan anda akan diberi suatu keselamatan yang tidak diketahui datangnya.

Hibur

Jika anda bermimpi sedang menghibur orang yang dalam kesusahan, bermakna akan mendapat anak yang baik dan kelak dicintai orang.

Hiruk pikuk/gaduh

Jika anda bermimpi mendengar orang gaduh dimana-mana maknanya anda akan ditimpa suatu malapetaka yang besar, dan bila kegaduhan dalam mimpi terjadi didalam rumah bermakna rumah tangga terancam goncang.

Hitam

Jika anda bermimpi melihat sesuatu berwarna hitam, bermakna anda akan mengalami hidup merosot dan ditimpa kesusahan. Segala yang dicita-citakan akan sial.

Hijau

Jika anda bermimpi semua yang kelihatan hijau atau memakai pakaian serba hijau, mengabarkan dimana anda akan diberi kebahagiaan hidup dan makmur juga akan meperoleh anak yang baik-baik, seperti juga warna rumput hijau yang menandakan kesuburan.

Hormat

Jika anda bermimpi dihormati orang, bermakna anda berbudi baik kepada sesama orang dan akan tiba pengasihan yang tidak disangka-sangka. Sedangkan bila di dalam mimpi anda yang memberi hormat memberikan makna anda akan banyak kehilangan sobat yang dulunya kental.

Hotel

Jika anda bermimpi tinggal di hotel atau mampir dihotel bertanda usaha anda akan mengalami kegagalan dan kemerosotan.

Hujan

Jika anda bermimpi diserang hujan dan angin keras ditengah jalan, suatu tanda anda akan menikmati hidangan enak. Bermimpi melihat hujan lebat dan deras, bertanda akan kurang enak badan, dan mimpi melihat hujan yang lama berhenti, akan menandakan anda akan sakit keras, dan bila hanya hujan embun yang dilihat dalam mimpi, bertafsir akan ada seteru (orang yang bertentangan) datang dan anda harus berhati-hati terhadap kemungkinan yang akan terjadi, tapi ia mengalami kematian. Jikalau mimpi melihat hujan dari jauh bertafsirkan akan mendapat susah, dengan tempo lama baru dirasai. Dan bila melihat hujan buah-buahan akan jadi lurah (pemimpin) orang jahat. Mimpi melihat hujan rintik-rintik bermakna akan mendapat kebahagiaan karena keinginannya tercapai. Mimpi melihat hujan emas bermakna akan mendapat simpati.

Hukum

Jika anda bermimpi di hukum bermakna sebaliknya yaitu anda akan tinggal dengan tak punya gangguan apa-apa.

Huruf

Jika anda bermimpi menulis huruf dan atau melihat huruf-huruf baik dikayu, ditembok atau dikertas, bertafsir anda akan berhasil baik dalam penuntutan gangguan apa-apa.

Hutan

Jika anda bermimpi masuk hutan keluar hutan dengan tak ada aral yang mengganggu, bertanda segala yang akan dikerjakan dapat di tentukan tercapai.

Hutang

Jika anda bermimpi membayar hutang, bermakna kepada anda akan datang pengakuan yang membahagiakan hati.